• NASLOVNICA
  • O NAMA
    • O USTANOVI
    • STRUČNI TIM
    • KAPELICA SV.JOSIPA RADNIKA
    • KNJIŽNICA SV.IVANA PAVLA II
    • KONTAKT
    • DOKUMENTI
    • UDRUGA SUSRET
  • USLUGE
    • SENZORNA SOBA
    • LOGOPED
    • EDUKACIJSKI REHABILITATOR
    • PSIHOLOG
    • FIZIOTERAPEUT
    • SOCIJALNI RADNIK
    • STRUČNO TIJELO ZA PROCJENU, PRAĆENJE I UPUĆIVANJE DJECE
  • NOVOSTI
  • DONIRAJTE
  • Hrvatski
  • English
Sv. Josip Radnik
  • NASLOVNICA
  • O NAMA
    • O USTANOVI
    • STRUČNI TIM
    • KAPELICA SV.JOSIPA RADNIKA
    • KNJIŽNICA SV.IVANA PAVLA II
    • KONTAKT
    • DOKUMENTI
    • UDRUGA SUSRET
  • USLUGE
    • SENZORNA SOBA
    • LOGOPED
    • EDUKACIJSKI REHABILITATOR
    • PSIHOLOG
    • FIZIOTERAPEUT
    • SOCIJALNI RADNIK
    • STRUČNO TIJELO ZA PROCJENU, PRAĆENJE I UPUĆIVANJE DJECE
  • NOVOSTI
  • DONIRAJTE
  • Hrvatski
  • English

Novosti

  • Naslovnica
  • Novosti
  • 10.10. SVJETSKI DAN MENTALNOG ZDRAVLJA

10.10. SVJETSKI DAN MENTALNOG ZDRAVLJA

  • Date 10 listopada, 2025
Danas je Svjetski dan mentalnog zdravlja. Danas možda više nego uobičajeno možemo zastati i razmišljati o sebi i svom mentalnom zdravlju jer s različitih strana dobivamo podsjetnike o važnosti brige za sebe.
Psiholozi, psihijatri i psihoterapeuti diljem svijeta, kada pričaju o važnosti mentalnog zdravlja, žele da se o njemu priča češće i da brinemo o mentalnom zdravlju ne samo u određene dane i mjesece nego kontinuirano kao što to činimo za tjelesno zdravlje.
Mentalno zdravlje je važno očuvati u svim životnim izazovima i teškim situacijama u kojima se nađemo bilo da se radi o vlastitom zdravlju ili zdravlju bliskih osoba.
 
Danas želimo obratiti pažnju na mentalno zdravlje braće i sestara djece s teškoćama. Braća i sestre djece s teškoćama često žive u obiteljskom okruženju koje postavlja pred njih posebne emotivne i socijalne izazove. Iskustvo odrastanja uz brata/sestru s teškoćama je različito…od osjećaja odgovornosti i ponosa….do stresa, tuge i izolacije.
👨‍👩‍👧‍👦Život u obitelji s djetetom koje ima određene teškoće osim što donosi brojne izazove, nosi i jedinstvene prilike za rast, razvoj i međusobno povezivanje. Braća/sestre često preuzimaju dominantne uloge želeći time olakšati roditeljima odgoj. Te uloge mogu imati pozitivne učinke poput stvaranja osjećaja odgovornosti, empatije, zrelosti, ali i izazvati stres, osjećaj „nevidljivosti“, krivnje i druge različite emocionalne i ponašajne teškoće. Roditelji mogu nesvjesno više pažnje posvećivati djetetu s invaliditetom što može izazvati tjeskobu kod druge djece.
Hoće li zdravo dijete u obitelji razviti određene teškoće ili pak psihološku otpornost ovisi o različitim individualnim, obiteljskim i okolinskim faktorima.
 
Iskustvo braće i sestara može se značajno razlikovati ovisno o vrsti invaliditeta. Na primjer, djeca koja imaju brata ili sestru s poremećajem iz spektra autizma i intelektualnim teškoćama te izraženim ponašajnim teškoćama mogu doživjeti veći stres nego ona čiji brat ili sestra imaju tjelesni invaliditet bez intelektualnih poteškoća.
Ono što želimo istaknuti roditeljima koji imaju dijete s teškoćama, ali i drugu djecu koja nemaju teškoće, važno je:
👨‍👩‍👧‍👦Voditi, otvorenu i iskrenu te prilagođenu komunikaciju u skladu s razvojnom dobi jer djeca često imaju pitanja i osjećaje koje ne izražavaju ako ne dobiju „svoje vrijeme“. Nedostatak informacija može povećati anksioznost, osjećaj krivnje ili dovesti do nesporazuma. Braća i sestre koji dobiju jasne i iskrene informacije o stanju brata/sestre s teškoćama pokazuju manje emocionalnih poteškoća i bolju prilagodbu (Opperman i Alant 2003), a prilagođena komunikacija (primjerena dobi) smanjuje razvoj „pogrešnih pretpostavki“ i osjećaj izoliranosti (Hastings 2014). Važno je objasniti dijagnozu i teškoće jednostavnim riječima, primjereno dobi djeteta, ohrabriti dijete da postavlja pitanja i izraziti da je u redu osjećati mješavinu emocija. Redovito razgovarati — ne samo kada se dogodi „neki problem“. Poželjno je koristiti dječje knjige, slikovnice ili ilustracije jer pomažu u razumijevanju kod djece mlađe dobi.
🧍Posvetiti individualno vrijeme svakom djetetu jer djeca često osjećaju nedostatak pažnje od roditelja jer roditelji moraju više vremena posvetiti bratu ili sestri s teškoćama.
Istraživanja pokazuju da je usmjerena pažnja roditelja povezana s boljim emocionalnim ishodima kod zdrave djece i manjim osjećajem zanemarenosti (Macks i Reeve 2007; Petalas i sur.,. 2012). Važno je uspostaviti „posebno vrijeme“ (npr. 15–30 minuta dnevno ili tjedno) kada se bavite samo zdravim djetetom. Neka dijete samo izabere aktivnost. Koristite to vrijeme za jačanje odnosa roditelj-dijete.
🫂Uključiti ih u brigu i odgoj — ali bez preopterećenja jer braća i sestre mogu razviti osjećaj ponosa i kompetencije kad su uključeni, ali prevelika odgovornost prerano može izazvati stres i osjećaj preplavljenosti. Uključivanje u adekvatne zadatke (primjerene dobi) povećava osjećaj povezanosti i smanjuje negativne emocionalne reakcije (Tsibidaki, 2021), a preopterećenje odgovornostima je povezano s povećanim rizikom za anksioznost i internalizirane probleme (Hastings 2003; Tomeny 2017). Važno je dati djeci male, jasne i izvedive zadatke (npr. čitanje priče bratu/sestri, pomaganje pri oblačenju i dr.).
Jasno im naglasiti da njihova pomoć nije obaveza, nego izbor. Važno je nikada ih ne stavljati u poziciju „drugog roditelja“.
💬Normalizirati osjećaje — uključujući teške emocije jer djeca mogu osjećati ljubomoru, tugu, krivnju ili ljutnju, ali ako ih ne mogu izraziti te emocije se mogu „unutra“ nakupljati i voditi do kasnijih problema.
Otvoreno priznavanje i validacija emocija smanjuje rizik od depresivnih i anksioznih simptoma (Petalas i sur.,. 2012).
Djeca koja imaju siguran prostor za izražavanje teških emocija razvijaju bolje strategije suočavanja (Tsibidaki, 2021).
Pokazati da je normalno osjećati i pozitivne i negativne emocije. Ne negirati niti umanjivati („Ma nemoj biti ljubomoran…“), već priznati emocije („Razumijem da ti je teško kad toliko vremena provodimo s tvojim bratom“). Poticati izražavanje emocija kroz razgovor, crteže ili dnevnik.
🏫 Povezati ih s vršnjacima i grupama podrške jer sudjelovanje u grupama podrške za braću i sestre djece s teškoćama poboljšava socijalne vještine, emocionalnu regulaciju i samopouzdanje (Opperman i Alant 2003; Tomeny, 2017). Poželjno je obavijestiti učitelje i školsko osoblje o obiteljskoj situaciji kako bi i oni kao relevantne osobe mogli pružiti podršku.
🧠Voditi računa o vlastitom mentalnom zdravlju jer roditeljsko mentalno zdravlje snažno predviđa emocionalno stanje zdrave djece. Djeca čiji roditelji imaju stabilno emocionalno stanje pokazuju manje problema u prilagodbi i više pozitivnih odnosa s bratom/sestrom (Hastings 2003; Tsibidaki, 2021). Ako osjećate iscrpljenost, važno je potražiti podršku za sebe kroz savjetovanje, individualnu psihoterapiju, grupe podrške za roditelje i sl. Poželjno je modelirati zdrave strategije suočavanja — djeca uče po primjeru roditelja.
 
‼️Uključivanje zdrave djece u obitelji djeteta s teškoćama nije samo stvar „ravnoteže pažnje“, nego i aktivne podrške njihovom emocionalnom i socijalnom razvoju. Otvorena komunikacija, individualna pažnja, adekvatno uključivanje u brigu, validacija emocija, društvena podrška važni su za uspostavljanje zdrave obiteljske dinamike.
Kada su roditelji svjesni navedenog te ulažu trud i vrijeme, zdrava djeca često razviju izuzetnu empatiju, otpornost i socijalnu zrelost, uz manji rizik od emocionalnih poteškoća.
Podrška njima znači ulaganje u otpornost, empatiju i društvenu povezanost. Kroz razumijevanje, informiranje i uključivanje, možemo im pomoći da iz svog iskustva izvuku snagu, a ne teret 💪
  • Share:
Dragana Radišić

Prethodni članak

Posjeta JU Centar za prevenciju, rehabilitaciju i edukaciju općine Prozor-Rama
10 listopada, 2025

Sljedeći članak

Listopad-mjesec svjesnosti o senzornoj integraciji
17 listopada, 2025

You may also like

IMG-20251120-WA0012
20.11. Međunarodni dan djeteta i dječjih prava
20 studenoga, 2025
“Palčić gore za male heroje!”
17.11. Međunarodni dan prijevremeno rođene djece
17 studenoga, 2025
Quotes Daily Facebook Post (2)
BESPLATNO MJERENJE RAZINE ŠEĆERA U KRVI
11 studenoga, 2025

Počni od onog što je nužno.

Potom učini ono što je moguće.

Pa ćeš brzo učiniti i nemoguće.

sv. Franjo Asiški

KONTAKT

  • 036 / 645-805
  • Potpolje 123, 88260 Čitluk
  • [email protected]
Stručno tijelo:
  • 063 / 626-633
  • [email protected]

DONIRAJTE

UniCredit banka 3381202254144309

IBAN Broj računa BA393381204854145792

SWIFT: UNCRBA22

Copyright © 2022 Sv.Josip Radnik. Powered by BITINFO